Registreringen i BipoläR ger mycket tillbaka
Det krävs motiverade medarbetare och fungerande rutiner för att en vårdenhet ska producera kvalitetsförbättringar med hjälp av BipoläR. Annika Blom, psykiatrisjuksköterska, berättar hur bipolärmottagningen i Göteborg löser uppgiften.
2017-09-15
Annika Blom är också koordinator för BipoläR. Hon reser runt i landet och coachar psykiatriska vårdenheter i registerarbetet.
– Detta får inte hänga på en eldsjäl. Det ska inte vara en person som gör att man registrerar och tittar på sina data. Det ska vara en funktion, säger Annika Blom.
På bipolärmottagningen i Göteborg tar man fram listor över vilka patientbesök alla läkarna och sjuksköterskorna kommer att ha kommande vecka. Sedan kollar en speciellt avdelad person vilka av patienterna som ska ha en nyregistrering eller en årsuppföljning i BipoläR. Detta markeras i listorna. Varje sjuksköterska och doktor får sedan en plastmapp med sin egen besökslista och rätt antal utskrivna frågeformulär för nyregistrering respektive årsuppföljning.
– Alla som registrerar tar sin bunt och så har man koll. Det är serverat, säger Annika Blom.
Registrering går snabbt
Nya medarbetare säger ofta att de inte kommer hinna registrera, men de får veta att detta är rutinen och det är inte förhandlingsbart. Verksamhetsledningen har beslutat att man ska kvalitetsregistrera. Och snart märker de nya medarbetarna att det går snabbt. En registrering tar högst åtta-tio minuter och med hjälp av frågorna i formuläret får de en bra struktur på besöket.
Är man en allmänpsykiatrisk mottagning blir det lite mer komplicerat för då är det flera register man ska mata in data i. Men rutinen med besökslistor fungerar även då.
Annika Blom gör sina registreringar online tillsammans med patienten. Hon börjar med att visa patienten den statistik för mottagningen man får fram när man loggar in i registret.
– Jag berättar om kvalitetsregistret och varför det finns. Det finns ett jättestort intresse bland patienterna. När man är transparent och visar statistiken får man en medarbetare i patienten, säger Annika Blom.
Gemensam genomgång av data
Ungefär två gånger per år tittar personalen på mottagningen gemensamt på sina data i BipoläR. De vet att om det går åt fel håll i något avseende måste de agera. Mottagningen har cirka 80 procents täckningsgrad och ligger hyfsat bra till jämfört med riket när det gäller kvalitetsindikatorerna.
Avstämningarna ger idéer om saker man kan kolla i registret. Till exempel ställde någon för en tid sen en fråga om läkemedlet valproat som kan ge fosterskador. Hur stor andel av våra kvinnliga patienter i fertil ålder får valproat?
– Det visade sig att det var tio procent fast det borde vara noll. Nu fick vi veta det och kunde göra något åt det, säger Annika Blom.
Charlotta Sjöstedt
Om BipoläR